søndag den 17. marts 2013

Del 2. Forretnings modellen

Omverdensmodellen

Den afhængige omverden

Kunder

Firewall IT har en forholdsvis stor kundekreds, som før nævnt er de, de eneste som tilbyder en lang række IT reparationer i Portsmouth området i følge Reuban i hvert fald. Men det vil sige, at da Portsmouth er en forholdsvis stor by, og de er det eneste sted, så har kunder kun et valg, nemlig at gå til dem, når de skal have repareret noget. Firmaets kunder er derfor en bred gruppe, personligt har jeg observeret børn på 10-13 år komme ind og få deres telefon fikset, og jeg har oplevet ældre mennesker i pensionist alderen komme ind med deres computer, fordi der var noget i vejen med den. Kundekredsen er altså meget bred. Kunderne er også meget vigtig i forhold til firmaets overlevelse, da det er kunderne som spreder ordet omkring butikken, da de altid får sætningen "Please recommend us to your friends" når de går ud af døren med

Konkurrenter

Firewall IT har ikke nogen større konkurrenter, hvilket kan bemærkes på den meget travle butik, hvor der næsten altid er kunder inde. Firmaet ligger dog også godt, da den ligger lige til Commercial Road, gør det det nemt for folk, at aflevere deres computer når de alligevel er der inde, så selv i forhold til fremtidige konkurrenter, så har firmaet anskaffet sig en fordel, både ved placering og et voksende omdømme.

Mellemhandlere og Leverandøre

Firmaet er meget afhængig af deres leverandøre, da de tit skal bruge nye dele til deres reparationer, der de meget afhængige af, at leverandøre kan levere delene hurtigt, således at en reparation kan foregå over forholdsvis få dage. Da firmaet er en butik, sælger de produkter direkte til slut brugeren  og har derfor ikke brug for mellemhandlere til deres egne produkter. Lige nu er firmaet ikke så meget oppe på at sælge nye produkter, og har derfor ikke så meget brug for leverandører til dette, men det er forudseelig at det i fremtiden, vil have brug for leverandøre til diverse ting, hvis de altså vil indfri deres planer omkring at sælge nyt. 

Den uafhængige omverden

Firmaet er meget afhængig af de teknologiske forhold, da det er et firma som gør deres i, at arbejde med IT, så er det altid vigtigt for dem, at de følger med i det nyeste nye, således at de både kan reparare dette, eller rådgive omkring dette til kunderne. 

Det er et lille lokalt firma, og har derfor ikke de store interesse organisationer lige nu. Man kunne måske tage deres projekt "Technology Aid" i betragtning, men da dette på nuværende tidspunkt, stadigvæk er på tegnebrættet, føler jeg ikke at dette er noget, som kan drages i parallel til firmaet. 

Firmaet er også meget afhængig af, at der en tendens til, at man får IT udstyr som er gået i stykker fikset, og ikke blot køber noget nyt, netop fordi firmaet mest gør i reparationer, og derfor mest overlever på dette (de to medarbejdere arbejder udelukkende med reparationer) 


SWOT

Interne styrker

Firmaets styrker ligger i, at de kan lave alle former for reparationer på computere og mobiler, hvilket giver dem den bedste mulighed for at møde kundes efterspørgsel. De er tre arbejdere som er meget dedikerede til deres arbejde, og har forstand på det de laver. De er venlige mennesker og imødekommende når kunder kommer ind. Reuban mener desuden selv at deres priser gør dem attraktive, hvor vidt dette er skal jeg ikke kunne sige (han siger jo selv de ingen konkurrence har) En god styrke ligger også i deres placering. 

Internet svagheder

Firmaets største svaghed ligger i deres markedsføring, den er nærmest ikke eksisterende, og de lever lige nu kun på omtale, efter de fra omkring 8 måneder siden, delte flyers ud på gaden. Firmaets butik er også en stor svaghed, fordi de mildest talt ligner en stor gang rod, så virker det netop meget uprofessionelt, og jeg bearbejder ikke de kunder, som vælger at gå ud igen, lige så snart de kommer ind. Selv mener de ikke der er det store i vejen, så vidt jeg kan mærke i hvert fald. Det også en svaghed for dem, at de ønsker at have gang i så mange flere ting, end de egentligt har gang i lige nu, fordi de netop ikke kan fokusere på et område, hvilket gør det hele sjusket. De jo heller ikke særligt professionelt med arbejderne møder på arbejde i trænings bukser og slidte hættetrøjer. 

Eksterne muligheder

Firmaet har mange muligheder for, at få deres butik veletableret således, at det bliver kunders første sted at gå hen, selv når der kommer andre konkurrenter. Der er mange muligheder for forbedringer, både personligt blandt medarbejderne, og for at udvide kunde kredsen med mere markedsføring. 

Eksterne trusler

Firmaet har en del eksterne trusler, da firmaet netop lige nu lever på omtale, er der chancer for, at dårlig omtale kan lukke forretningen, i den forstand, at dårlig omtale hurtigt får ben at gå på, når de så samtiddig har en butik  med sådan et rod, så kan den dårlige omtale hurtigt virke meget troværdig. De er ligeledes truet af, at en konkurrent åbner op, og giver kunderne en bedre service, og muligvis en mere professionel tone. Der kan måske være en undertone af, at folk går til firmaet fordi, de er de eneste som tilbyder det de skal bruge, det er selvfølgelig en slem trussel, fordi sådanne kunder hurtigt vil gå et andet sted hen, hvis muligheden kommer.


Distributionsformer

Siden firmaet giver service ydelser, både i forhold til reparationer, men deres salg af elektronik, er mindst lige så meget en service ydelse, da det jo ikke er deres eget problemer, så er det, at de ikke rigtigt distribuere deres produkter. 


Porters værdikæde

At lave porters værdikæde til mit firma er lidt kompliceret, da de giver forskellige serviceydelser, foregår der også to forskellige procedure, men da jeg efter min observation, vil sige at deres reparation af computere og mobiler, klart er det som vægter mest i firmaet, så er det det som jeg vælger at lave værdikæden på.

Primære aktiviteter

Indgående logistik

Firmaet bestiller de reserve dele som skal bruges til reparationer, direkte fra firmaet da dette er nemmest og billigst, men nogle gange kommer delene også fra grossister, det kommer an på hvilket komponent, mærke osv. Firmaet bestiller komponenter som der bliver brug for dem, og har derfor ikke noget lager som sådan til ekstra komponenter, der er selvfølgelig også mange komponenter, så det ville være et semi stort lager man vil skulle have. Dette gør dog, at det tager lidt tid for et komponent at komme hjem, og derved at få repareret hvad der skal laves. Alle delene bliver bragt med postvæsenet eller andre pakkeleverandøre, kunder kommer også selv ind med deres computere og mobiler, dog har de en service som tilbyder at hente og aflevere det samme som folk selv kan indlevere, men det virker ikke til at være brugt.

Produktion

Firmaet reparere computere og mobiler med de indkøbte dele

Udgående logistik

Kunden henter sine ting efter aftale, firmaet kører udelukkende med kontant betaling, og så er det det.

Marketing og salg

Firmaet har for 8 måneder siden delt flyers ud på Commercial Road for at gøre folk opmærksomme, siden dette er firmaets omdømme kun gået igennem menneskers oplevelser og fortællinger til andre omkring stedet. Stedet prøver at føre sig frem på lave priser og god kvalitet, samt god rådgivning. 

Service efter salg

Alle ting der bliver solgt i butikken, indgår med en 3 måneders garanti. Kunden er selvfølgelig velkommen til at komme ind, og påvise at produktet, ikke har virket efter den hensigt det er blevet solgt på, og på sådanne påvisninger kan kunden enten få pengene tilbage, eller tilbudt at få det repareret. 


Støtteaktiviteter

Virksomhedens infrastruktur

Virksomheden er som før nævnt meget rodet, der er et stor hul som påviser, at alle der arbejder der, nærmest kun tager det en dag af gangen, og alt frem over det, er en slags ønske tænkning. Virksomheden har forstand på de de laver, og giver også en god service til hvad man kan forvente. Virksomheden er ikke i nogen overvældende økonomisk vækst eller overskud, og det bære hele butikken kraftigt præg af. Infrastrukturen i virksomheden, som ellers er meget lille, er derfor nærmest ikke eksisterende, og det virker lidt som om det går på må og få. 

Menneskelige ressourcer og HR management

Virksomhedens samlede 3 medarbejdere, kommer alle fra en baggrund med lignende ting, er der noget de ikke kan finde ud af, så er det blevet klart for mig, at Google er deres bedste ven. Der bæres ikke præg af nogen belønning til medarbejderne, men der er givet et forholdsvis afslappet og frit arbejdsmiljø, hvor sådan nogen som at tage fri ikke er et større problem, hvis man har andre planer at skulle nå. Firmaet ligger ikke inde med en større handlekraftig viden

Produkt- og teknologiudvikling

Da produktet er en service ydelser, er største delen af deres udvikling, at følge med i den nyeste teknologi der kommer på markedet. Alle 3 medarbejdere har en personlig interesse i den nyeste teknologi, og følger derfor automatisk med, drivkraften til udvikling af deres service er altså forholdsvis stor, men meget specialiseret på et område.

Indkøb og forsyninger

Som før nævnt foregår indkøb hos grossister eller firmaer. Hver medarbejder har en bærbar der bruges til forskellige gøre mål, som fx at søge på Google, dette er en privat computer de selv har betalt. De andre computere der er til rådighed i butikken, er alle computere, som er købt brugt og som er blevet repareret eller på anden måde opgraderet. Alt andet som kunne tænkes at skulle bruges (toiletpapir, rengøringsmiddel osv) er mere sådan en "vi manger det her, gå lige ned på hjørnet og køb det". Altså ingen overordnet struktur.

Forretningsmodellen






Ingen kommentarer:

Send en kommentar