Eksisterende markedsføringsmateriale
Lige nu har firmaet som sådan ikke noget markedsføringsmateriale i spil, det vil sige at de har haft, men at det nu ikke længere bliver brugt. Firmate har nemlig for ca 8 måneder siden, gået rundt på Commercial Road, som altså er den store shopping boulevard, og udlevere små "leaflets" til folk, for at gøre dem opmærksom på, at her er altså denne IT forretning tæt på centrum. Nu går markedsføringen blot fra mund til mund, som jeg også har nævnt tidligere. Det er dog under optrapning at de nu igen vil have noget markedsføring ud, ikke fordi de har brug for det, butikken har næsten altid mindst en kunde inde, og de har travlt nok i forvejen, så dette passer måske fint nok nu.
AIDA Model over flyer
Til AIDA modellen har jeg sjovt nok valgt, det ene stykke markedsføringsmateriale som firmaet har gjort brug af. (indtil jeg kommer hjem og får scannet denne ind, så vil der ikke være nogen billeder)
Attention
Da denne lille A6 lap med indhold på begge sider blev udlevere personligt til folk, er det allerede her at "attention" sker. Der er nemlig ikke som sådan noget blikfang på folderen, og den er heller ikke designet til dette, fordi attention netop sker når kunden får den stukket i hånden.
Interest
Som noget hvilken som helst andet man får stukket i hånden, så vil de fleste kigge på denne, og finde ud af hvad der står. Her sker der typisk det, at man surfer overskrifterne for, om det er noget som virker interessant. Her er det meget individuelt hvem der kigger på hvad, da folderen blot er delt ud, er der ikke tænkt på nogen speciel målgruppe, og derfor vil resultatet også være forskelligt. Det kan dog være svært for folk at afkode beskedens indhold på den side som indeholder "damen". Her er der hele 4 overskrifter, som alle fortæller om noget forskelligt, men fortæller sådan set ikke ret specifikt hvad de forskellige punkter vil indeholde, og man skal derfor læse videre i de meget små punkter, og her er chancen for at miste en stor del af målgruppen. På den anden side er det mere håndgribeligt, her er der en række tilbud, og hvem vil ikke se om der er nogle gode tilbud? Denne side er altså mere generel og vil i større omfang fange folks interesse, og her står der også nogle af de ting, som butikken herved kan tilbyde. Desuden findes der en lille vejviser, det kan så diskuteres hvor god denne vejviser er, men det giver folk en ide om, hvor tæt det ligger på Commercial Road
Hvor skabes interessen så?
Enten skabes interessen i det, at folk har et problem med deres IT udstyr, eller også sker interessen for dem som er interesseret i IT. Måske ser folk der hvor man kan få 20% ved fremvisning af flyeren
Det er dog vigtigt at notere sig, at de fleste nok vil bide mærke i, at selvom de ikke har brug for det nu, så er der netop denne butik, hvis de skulle få brug for det, og det er i større omfang også meningen med en sådan måde at reklamere på.
Desire
Desire ligger igen hos de tilbud som der er på den ene side. Desire er tit noget som i føler firmaet har og tilbyder til os som vi bliver nød til at have. Dette er lidt svært for et firma som dette, som er meget specifik, og da IT er forholdsvis dyrt, er det ikke noget folk som sådan lige tænker "Jeg skal sgu have en ny computer i dag" Desire kan derfor være svært at sætte en finger på, fordi 95% af alle folk vil enten i forvejen have brug for noget, som firmaet så tilfældigvis tilbyder, eller også har folk ikke, og vil derfor ikke finde det som noget de må have, de sidste 5% hvis man er heldig, finder måske ud af at de kunne bruge noget nyt, og beslutter sig for at tage et kig.
Action
Der er et par måder hvorpå man kan tage "action" når man har set denne flyer. Ved logoet står butikkens adresse og der er et kort som viser placeringen, folk kan altså gå direkte hen i butikken hvis de ønsker. Man kan gå ind på firmaets hjemmeside, og se hvilke produkter de har at tilbyde, inden man måske vælger at gå ned i butikken. QR koden er en alternativ måde hvorpå, folk måske for sjov vil skanne den (dog ikke så stor en chance) og herved komme ind på firmaets hjemmeside. Man kan finde firmaet på facebook, men dette er dog givet lidt sløret, fordi hvad skal man lige søger efter på facebook? Til sidst kan man ringe til firmaet hvis man har nogen spørgsmål.
Alt i alt har man altså gode muligheder for, hvis man har fået en interesse, at komme i forbindelse med firmaet.
Parametre for markedsføring
Selvom at firmaets vision/mission er at give folk den bedste rådgivning og de bedste priser, så reklamere firmaet på flyeren slet ikke med nogen form for rådgivning. De reklamere dog med tilbud og billige priser, men det er ikke altid det parametre man vil markedsføre hele sin virksomhed på, det får den til at virke billig og mindre professionel, hvis alt man stræber efter er at være billig og give tilbud, og fordi det er netop er dyre IT produkter, så er det vigtigt kunden ikke føler det at de går i Netto hvis de vil have Brugsen.
Til dels bliver hele butikken også markedsført på, at de har mange forskellige ting, hvilket jo også kan være en god ting, at de så reklamerer med at de har is, internet cafe, friskbrygget kaffe og andre ting i den dur, er så en hel anden sag, et falsk parameter nærmest.
På mange måder kan man sige, at der ikke er nogle klare parametre for, at lige netop det gør deres virksomhed så speciel, at folk skal føle det er der de skal gå hen. Det er mere en serie af mange mindre parametre, som alt efter hvilken person man er, kan virke tiltrækkende eller frastødende.
Markedsføring af koncept i Danmark
Et koncept med en IT butik er jo langt fra en ny ting, og i har da også flere i Aalborg, hvor nogle af de synlige ligger på Boulevarden (jeg kan ikke huske navnene), hvor de tilbyder gratis pc-tjek, god rådgivning og alle de nyeste ting inden for IT verdenen. Om disse butikker er lokale i Aalborg eller også har afdelinger andre steder ved jeg ikke, men de er i hvert fald små nok til, at de ikke som sådan har nogen markedsføring. Butikker som dem er nemlig special butikker, og ikke noget en større del af befolkningen ser som en vant del af deres tur ind til byen. Det handler nemlig om at folk går derind fordi de har noget de mangler, det er ikke helt som at shoppe efter tøj (måske for en mindre målgruppe er det, men ikke noget en forretning vil kunne overleve på) Det ville også her handle om omtale, altså at folk har fået en god service, og derfor siger det videre til andre, når de spørg om det sted de fik deres elektronik fikset. Eventuel markedsføring vil kunne blive udført med fx posters eller skilte placeret steder, hvor mange folk vil se dem, og derved bide en lille mærke i, at i tilfælde af at uheldet er ude, så er der et sted de kan få deres telefon fikset eller lign.
Mange gange ville denne type forretning også tit blive fundet i folks egen søgning. Hvis du har en ødelagt PC der skal fikses, men du ikke kender nogen steder der fikser dem, så bliver man jo selv nød til at researche hvad der er i området.
Det er mere denne form for markedsføring et koncept som denne IT forretning vil kunne "markedsføre" sig på, altså god service og opfordre folk til at anbefale. En synlig placeringen i bybilledet kan også spille en stor rolle, fordi folk så ved hvor du er, og derfor ikke har chancer for at finde en anden i området.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar